Εκφαντίδου 33 Παγκράτι 11633 Αθήνα

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΑΙΔΡΑΣΕ – ΑΝΩΤΕΡΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟΥ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΟΣ 85.

Τις τελευταίες ώρες παρακολουθούμε εμβρόντητοι τις εξελίξεις στην χώρα μας, τη χώρα που γέννησε τον πολιτισμό και που θα έπρεπε να τον προάγει, εξελίξεις που υποβιβάζουν σύσσωμο τον κλάδο των επαγγελματιών καλλιτεχνών.
Η Ελληνική Κυβέρνηση με Προεδρικό Διάταγμα που υπογράφει και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας υποβιβάζει σε ΔΕ (Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) τους απoφοίτους όλων ανεξαίρετως των Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης (τόσο των ιδιωτικών όσο και των σχολών του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που δίνουν βάσει νόμου ισάξια και ισοβάθμια διπλώματα και πτυχία) εξισώνοντας τα με το Απολυτήριο Λυκείου.

           Η ανεκδιήγητη αυτή υποβίβαση έχει ως συνέπειες:

α. Διορισμένοι επαγγελματίες καλλιτέχνες να κινδυνεύουν με μείωση μισθολογίου ακόμα και με απόλυση, αν η θέση που δικαίως κατείχαν προαπαιτεί πτυχίο ή δίπλωμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως και βάσει νόμου σε ισχύ κατέχουν.
β. Εκτοπίζονται χιλιάδες καλλιτέχνες από την διεκδίκηση θέσεων διοίκησης πολιτισμού, διεύθυνσης κρατικών θεάτρων, δημοτικών περιφερειακών θεάτρων κλπ.
γ. Απόφοιτοι Ανωτέρων Δραματικών Σχολών θα μπορούν να κάνουν αίτηση για θέσεις που απαιτούν μόνο απολυτήριο Λυκείου.
δ. Οι Ανώτερες Δραματικές Σχολές (τόσο ιδιωτικές όσο και αυτές του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Βορείου Ελλάδος) , λειτουργούν βάσει του νόμου 1158 που βρίσκεται σε ισχύ και δεν έχει καταργηθεί. Ο νόμος αυτός κατατάσσει όλες τις σχολές στην Ανώτερη βαθμίδα εκπαίδευσης, την τριτοβάθμια. Με την κατάργηση της Ανώτερης βαθμίδας στην Ελλάδα δεν σημαίνει ότι καταργήθηκε γενικά η ένταξή τους στην Τρίτη βαθμίδα. Η Πολιτεία όφειλε εδώ και πολύ καιρό, να λύσει το πρόβλημα, κάτι που διεκδικούμε με πολλές κινήσεις, προτάσεις και επαφές. Οι προτάσεις όλων των σωματείων και συλλόγων έχουν κατατεθεί. Αντίστοιχα και του ΑΙΔΡΑΣΕ που κινήθηκε πολύ ενεργά. Η Πολιτεία επιδεικτικά δεν αντιμετωπίζει την κατάσταση με αποτέλεσμα χιλιάδες απόφοιτοι καλλιτέχνες να μην έχουν ισοτιμία στα διπλώματά τους και εκατοντάδες σπουδαστές να μην έχουν σπουδαστικά δικαιώματα.

Η υποβίβαση των σπουδών έχει ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια εξυπηρετώντας συμφέροντα και ατζέντες:

α. Οι γενικεύσεις με αφήγημα ότι όλες οι ιδιωτικές σχολές είναι χαμηλού επιπέδου, κυρίως εξυπηρετώντας κομματικές ιδεολογίες, συμφέροντα παραπαιδείας, εργαστηρίων, σεμιναρίων κτλ.
β. Η στάση μερίδας Θεατρολόγων, οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι την άλυτη διαβάθμιση των σχολών, που προσπαθούσαν ακόμα και με δικαστικούς αγώνες να εκτοπίσουν τους επαγγελματίες καλλιτέχνες από την διδασκαλία της πρακτικής του θεάτρου στα σχολεία, διεκδικώντας να κατέχουν μόνο οι ίδιοι τις εκπαιδευτικές θέσεις.
γ. Η άδικη κατηγοριοποίηση στο επίπεδο 5 των καλλιτεχνικών σπουδών βάση ΕΠΠ, στο ίδιο επίπεδο που ανήκουν τα ΙΕΚ και τα ΕΠΑΛ μαθητείας. Στην υπόλοιπη Ευρώπη οι σχολές κατατάσσονται στο επίπεδο 6 και υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ σχολών, αντίστοιχων ΙΕΚ και θεωρητικών πανεπιστημιακών τμημάτων.
δ. Η αφαίρεση των καλλιτεχνικών μαθημάτων από τα σχολεία.
ε. Η μη περιφρούρηση του επαγγέλματος του ηθοποιού με την εισχώρηση στον επαγγελματικό κλάδο ανεκπαίδευτων ηθοποιών.
στ. Η απαγόρευση αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών να σπουδάσουν στην ΑΣΠΑΙΤΕ για παιδαγωγική επάρκεια.

Η υποκριτική Τέχνη είναι επάγγελμα και εκπαιδεύεται. Όλοι εμείς που έχουμε σπουδάσει την τέχνη μας και όλοι εμείς που παρέχουμε καλλιτεχνική εκπαίδευση τρίτης βαθμίδας, αναγνωρισμένη και ελεγχόμενη γνωρίζουμε τι σημαίνει καθημερινή, πολύωρη, εντατική εκπαίδευση. Οι σπουδές μας και το πρόγραμμά μας ανήκει στις εκπαιδεύσεις που χρειάζονται κόπο, αφοσίωση και μελέτη. Πολύ περισσότερο από πολλές εκπαιδεύσεις ΑΕΙ. Η εισαγωγή των σπουδαστών γίνεται με αυστηρά κριτήρια. Η λήψη του διπλώματος τους γίνεται ύστερα από έγκριση επιτροπής του κράτους . Οποιοδήποτε τσουβάλιασμα θέλει όλες τις σχολές να προσφέρουν χαμηλού επιπέδου εκπαίδευση, ακόμα κι αν προέρχεται από προσωπικές εμπειρίες όσων την εκφράζουν, αποτελούν στερεοτυπικές γενικεύσεις με στόχους. Δεν θα μπορούσαν να αφορούν σε όλη την καλλιτεχνική εκπαίδευση.
Η εισαγωγή σε ΑΕΙ μέσω πανελληνίων δεν προσφέρει μεγαλύτερο κύρος σε αυτά. Εξίσου η ταυτότητα κάποιου ΑΕΙ ως κρατική εκπαίδευση ή η κατάταξή τους στην ανώτατη βαθμίδα δεν καθιστά αυτόματα το επίπεδο σπουδαστών, καθηγητών ή του προγράμματος σπουδών υψηλότερο. Αντίστοιχα όσα πρακτικά μαθήματα και να προστεθούν σε ένα πρόγραμμα που η βάση του είναι θεωρητική, δεν θα μπορέσει ποτέ να καταστήσει τις σχολές αυτές καλλιτεχνικές. Άλλη η θεωρητική εκπαίδευση στην Τέχνη και άλλη η πρακτική. Αντίστοιχα, άλλη η διδασκαλία της θεωρίας του Θεάτρου και άλλη η διδασκαλία της πρακτικής αυτού (όπως άλλωστε και ο εν ισχύι νόμος 1158 ορίζει: οι απόφοιτοι των Ανωτέρων Δραματικών Σχολών ασκούν την υποκριτική και τη διδασκαλία αυτής και αντίστοιχα οι Θεατρολόγοι δύνανται να διδάξουν το αντικείμενό τους, δηλαδή τη θεωρία του Θεάτρου, κάτι που εμποδίζεται).

Ως εκ τούτου:

  • Κρίνουμε απαράδεκτη την εξίσωση των διπλωμάτων και πτυχίων χιλιάδων καλλιτεχνών με τα απολυτήρια λυκείου.

-Καλούμε το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας, που οφείλει να προστατεύει τους καλλιτέχνες και την εκπαίδευσή τους, να πάρει άμεσα θέση.

-Απαιτούμε την άμεση ανάκληση του απαράδεκτου ΠΔ 85. Διάταγμα που υπεγράφη χωρίς προειδοποίηση, στην εκπνοή της διαδικασίας υποβολής αιτήσεων για τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ.

-Η Πολιτεία και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού οφείλει άμεσα να αποκαταστήσει οποιαδήποτε αδικία και να κατατάξει του αποφοίτους καλλιτεχνικών σχολών τόσο στο ΕΠΠ όσο και σε κατατάξεις μισθολογίων βάσει ισονομίας και δικαιοσύνης, στις αντίστοιχες της Ευρώπης , της οποίας αποτελούμε μέλος.

-Η Ελληνική Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να αναβαθμίσει τις καλλιτεχνικές σχολές .

-Οι σύλλογοι και τα σωματεία εδώ και καιρό έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας,οποιαδήποτε στάση αργοπορίας επιδεινώνει το πρόβλημα.

-Καλούμε την πολιτεία, ως οφείλει σε Ευρωπαϊκό πλαίσιο, να διορθώσει το θέμα της διαβάθμισης ισόνομα παρέχοντας δυνατότητα, προστασία και εποπτεία τόσο σε οποιασδήποτε μορφής κρατική καλλιτεχνική εκπαίδευση όσο και σε αντίστοιχη ιδιωτική.

Η μη ανάκληση του ΠΔ 85 και η μη επίλυση του θέματος της διαβάθμισης καθιστά άνευ ουσίας όλη την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Καθιστά παράλογη την εποπτεία από το κράτος, εφόσον τρία έτη σπουδών αντιμετωπίζονται ως μη γενόμενα.

Σήμερα θλιβόμαστε που σύσσωμοι οι καλλιτέχνες αντιμετωπιζόμαστε ως μη εκπαιδευμένοι.
Σήμερα θλιβόμαστε που το έργο κορυφαίων καθηγητών μας κρίνεται ως επιπέδου λυκείου.

Καλούμε όλους τους καλλιτεχνικούς συλλόγους , σωματεία και ομοσπονδίες, όλες τις αναγνωρισμένες σχολές καθώς και τους σπουδαστές των σχολών μας σε συντονισμό κινήσεων και διεκδικήσεων.

Οι απόψεις όλων μας για την επίλυση της διαβάθμισης καθώς και για την αναβάθμιση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, ακόμα και αν έχουν διαφορές σε σημεία, έχουν ήδη κατατεθεί.

Βρισκόμαστε σε ένα κομβικό σημείο όπου πρέπει ο κόσμος να ενημερωθεί για την υποβίβαση που έγινε στον κλάδο μας .

Βρισκόμαστε στο σημείο εκείνο όπου πρέπει να αφήσουμε στην άκρη σημεία διαφορετικών απόψεων και να συγκλίνουμε στο αυτονόητο που αποτελεί κοινή παραδοχή:

Ότι ενώ βρίσκεται σε ισχύ ο νόμος του 1158 δεν λαμβάνεται υπόψιν.

Ότι πρέπει να διεκδικήσουμε νομικά τα δικαιώματα των σπουδαστών και των αποφοίτων μας.

Ότι μέχρι να τεθεί σε ισχύ νέος νόμος που θα ορίζει την διαβάθμιση και την λειτουργία των σχολών πρέπει να κατοχυρώνονται οι σπουδαστές και οι απόφοιτοι βάση του νόμου 1158 που δεν έχει καταργηθεί.

Ότι πρέπει να καταταχθούν τα διπλώματα, τα πτυχία καθώς και τα μισθολόγια μας αλλά και τα δικαιώματα διεκδικήσεως θέσης δημοσίου ισόνομα και δίκαια όπως στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Οι Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης της Ελλάδας.

Share the Post: